Motohara Reico/모토하라 레이코
모토하라 레이코는 1963년에 시즈오카에서 태어났다. 그는 도쿄의 타마 예술 대학에서 그래픽 디자인을 전공한 후, 세라믹아트를 공부하기 위해 런던에서 유학했다. 센트럴 세인트 마틴 예술 대학교에 이어 왕립 예술 대학(RCA)에서 학업을 이어갔다. 그녀의 작업은 세라믹과 도자를 근간으로 하지만, 설치, 퍼포먼스, 비디오 등 다양한 형태와 매체를 사용하며 작가의 작품을 더욱 특별히 다양하게 만들고 있다.

최근 작가는 돌을 갈아서 도자기 점토를 만드는 작업, 낯선 사람들과 함께 요리하고 식사하는 작업, 마을의 보이지 않는 하수 경로를 추적하는 작업 등 실험적인 퍼포먼스 예술 프로젝트를 진행하고 있다. 겉으로 보기에는 무작위적인 것처럼 보일 수 있지만, 그녀의 모든 작품은 "흙"을 중심으로 한다. 모든 생명체는 흙에서 시작해 결국 흙으로 돌아가고, 도자기(점토)또한 흙으로 만들어지며, 음식(식물)은 흙에서 자란다. 모토하라의 작품은 매우 낭만적인 한편 결국 우리는 모두 같고, 같아질 것이라는 감동적인 인식을 전달한다.
Reico Motohara was born in Shizuoka in 1963. Having studied graphic design at Tama Art University in Tokyo, Motohara moved to London to study ceramic art, first at Central St. Martin's College of Art and Design and then at the Royal College of Art. Now her practice, though deeply rooted in ceramic and pottery art, encompass installation, performance, video and other forms and media, making her work uniquely diverse.
Her recent projects include making pottery clay by grinding stones, cooking and eating meals with strangers, tracing the invisible sewage route in a town, and other performative and experimental actions. Though seemingly desultory, it can be said that all her work is centered around ""soil"": all living things ultimately return to soil; earthenware (clay) is made out of soil; and food (plant) grows on soil. Motohara's work renders such romantic but poignant awareness: we are all the same in the end.
1986 도쿄 다마미술대학 그래픽디자인과 졸업
1988-90 센트럴 세인트 마틴스 디자인 예술대학 세라믹 전공
1992 런던 왕립미술대학 석사 졸업

▪ 주요 개인전
2023 "언브레이커블" 갤러리 부리키보시, 도쿄
2022 "언브레이커블" 웨이브 프로젝트, 가나가와
2013 "Ceramics A to Z S for Sink" 갤러리 이소가와 아이스페이스, 도쿄
"귀" 모리오카 쇼텐, 도쿄
"세라믹 A to Z" 갤러리 이소가와 아이스페이스,도쿄
2011 림아트, 도쿄
2010 "100g no kimochi" 창의 커뮤니케이션 센터, 시즈오카
도쿄의 극장 디자인 갤러리
2009 "햇살 인형" 팩도리 줌머, 가나자와
2008 갤러리 카이게츠, 나가노
갤러리 부리키보시, 도쿄
2007 갤러리 진, 도쿄
2006 갤러리 타오, 도쿄
2005 갤러리 부리키보시, 도쿄
2004 "생각과 말 사이" 전시 공간, 도쿄
"보이지 않는 친구" 갤러리 카이게츠, 마츠모토
2003 갤러리 타오, 도쿄
갤러리 부리키보시, 도쿄
1998 니센렌 갤러리, 시즈오카
1997 갤러리 플라츠, 시즈오카
1994 갤러리 덴, 도쿄
갤러리 체리, 가나가와

▪ 그룹전
2018 "BOSAI" 스즈오카시, 스즈오카
“후지노야마 비엔날레” 후지시, 스즈오카
2015 제8회 경기 국제도자기 비엔날레, 이천
2009 "KONO・BASHO・DE" 스즈오카시립박물관, 스즈오카
"LIBRARY" 스즈오카시립박물관, 스즈오카
"KOREKARA" 테아트 데 존 갤러리, 도쿄
2004 "Home" 갤러리 카이게츠, 마쓰모토
2003 “세계도자기비엔날레 2003” 이천
2002 “Two Persons Show” 갤러리 타오, 도쿄
1998 "Two Persons Show” 크래프트 콘서트 이즘, 스즈오카
1995 "Art in Living" 니코스 갤러리, 도쿄
“International Ceramic Festival Mino” 타지미시, 기후
1992 “Interior Spaces” 리버티, 런던
토마스 구드, 런던
"10 graduates from R.C.A." Brewery Gallery, 켄달, 영국
1991 "Student Showcase" 인류 박물관, 런던

▪ 레지던시
2011 네덜란드 S-Hertogenbosh 유럽 도자기 작업 센터
1989 아티스트 길드, 프라하 + 카를로비 바리, 체코슬로바키아

▪ 수상 및 지원사업
2017 "ARTORO" 프로젝트 - 2020 도쿄 올림픽 및 패럴림픽을 위한 스즈오카 예술 및 문화 프로그램
2012 스즈오카 현 문화상 - 장려상
1990 "Back to the wall (C.P.HART TILE DESIGN)" - 2등

1986 Graduated from the Graphic Design Course, Tama Art University, Tokyo
1988–90 Studied Ceramics at Central St. Martin’s College of Art and Design, London
1992 M.A.in Ceramics at Royal College of Art, London
Lives and works in Shizuoka.

▪ Solo Exhibitions
2023 "Un/breakable" Gallery Burikiboshi, Tokyo
2022 "Un/breakable" Waves Project, Kanagawa
2013 “Ceramics A toZ S for sink” Gallery Isogawa i-space, Tokyo
“ear” Morioka Shoten, Tokyo
“Ceramics A toZ” Gallery Isogawa i-space,Tokyo
2011 LimArt, Tokyo
2010 “100g no kimochi” The Center for the Creative Communications, Shizuoka
Theatre de sons gallery, Tokyo
2009 "Sunshine doll" Factory zoomer, Kanazawa
2008 GALERIE KAIGETSU, Nagano
Gallery Burikiboshi, Tokyo
2007 Gallery Jin, Tokyo
2006 Gallery Tao, Tokyo
2005 Gallery Burikiboshi, Tokyo
2004 "between thought and speech" EXHIBITION SPACE, Tokyo
"invisible friend" GALERIE KAIGETSU, Matsumoto
2003 Gallery Tao, Tokyo
Gallery Burikiboshi, Tokyo
1998 Nissenren Gallery, Shizuoka
1997 Gallery Platz, Shizuoka
1994 Galerie Den, Tokyo
Gallery Cherry, Kanagawa

▪ Group Exhibitions
2018 "BOSAI" Shizuoka City, Shizuoka
“Fujinoyama Biennale” Fuji City, Shizuoka
2015 The 8th Gyeonggi International Ceramic Biennale, Icheon
2009 "KONO・BASHO・DE" Shizuoka City Museum, Shizuoka
"LIBRARY" Shizuoka City Museum, Shizuoka
"KOREKARA" Theatre de sons gallery, Tokyo
2004 "Home" GALERIE KAIGETSU, Matsumoto
2003 “World Ceramic Biennale 2003” Icheon
2002 “Two Persons Show” Gallery Tao, Tokyo
1998 "Two Persons Show” Craft Concert ism, Shizuoka
1995 "Art in Living" Nicos Gallery, Tokyo
“International Ceramic Festival Mino” Tajimi City, Gifu
1992 “Interior Spaces” LIBERTY, London
Thomas Goode, London
"10 graduates from R.C.A." Brewery Gallery, Kendal, UK
1991 "Student Showcase" Museum of Mankind, London

▪ Grants and Awards
2017 Project “ARTORO” Shizuoka Art and Cultural Programme for the Olympic and Paralympic Games 2020
2012 “The Shizuoka Prefecture Cultural Prize” Encouragement Award
1990 “Back to the wall (C.P.HART TILE DESIGN)" Second Prize

▪ Publication
2022 "Kitchen Stories" Joint Committee of Port Town, Nagoya
2018 "What I thought in Toro" Shizuoka Shimbun
2010 "Motohara Reico: beween art & speech" Art Print Japan

▪ Artist in Residence
2011 European Ceramic Work Center, s-Hertogenbosh, The Netherlands
1989 ARTIST GUILD, Prague + Karlovy Vary, Czechoslovakia

Motohara Reico/모토하라 레이코

ART WORK EXPLANATION/작품설명
모토하라 레이코는 2023년 6월 중순 전주를 방문해, 작가가 태어난 1963년에 전주에서 태어난 한 여성과 함께 김밥을 요리했다. 이 작업은 모토하라의 "키친 스토리즈" 프로젝트의 확장판으로 나고야의 일반 가정을 방문해 함께 식사를 만들었던 작업의 일환으로 제작되었습니다. 이 설치, 퍼포먼스 작품은 김밥을 요리하는 과정과 두 여성 간의 대화, 그리고 시즈오카에서 서울을 거쳐 전주까지의 여행 이야기와 추억을 보여주는 비디오로 구성되어 있다. 두 여성은 이전에 서로를 전혀 알지 못하고 서로 다른 나라에서 판이하게 다른 삶을 살아오며 서로 다른 추억과 이야기를 지니고 있다. 동년배면서 다른 지역 같은 시기를 살아온 두 사람은 처음 만나 인간의 생활과 문화에 필수적인 "음식"을 만들기 위해 같은 부엌을 공유했다. 이 작품을 경험함으로써, 우리는 사소함이 어떻게 중요성으로 변화되는지, 그리고 단순함이 복잡성을 감추는지를 목격하게 된다.
Motohara traveled to Jeonju in mid-June of 2023, and cooked local food, Gimbab (rice roll), together with a woman who was born in Jeonju in 1963, the same year as Motohara's birth year. As an extended version of ""Kitchen Stories"" project she had done in Nagoya in 2021, in which Motohara visited several households to cook meals together, this installation work comprises video that shows the Gimbab cooking process and the chat between the two women, as well as stories and memories from her trip from Shizuoka to Seoul to Jeonju. Two women, who previously didn't know each other at all, are from different countries, have widely different life stories, but are of the same age and have lived the same period of time, met for the first time and shared a kitchen to make ""food"" that is essential to our life and culture. By experiencing this work, we witness how insignificant moments can become significant, and how simplicity hides complexity.
아티스트
정보
확인하기