Lee Ruri/이루리
이루리 작가는 철 조각 유닛을 이어붙어 확장해 나가며 형태와 감정을 드러내며 파도와 같은 파장을 만들어내는 작업을 이어오고 있다. 마치 자신이 철 조각 유닛의 하나인 것처럼 시작하지만, 획일화된 유닛들은 점점 변화해 가며 개성을 획득하는 듯 변화하며 독특한 조형미를 드러낸다. 이렇듯 작가는 자신의 경험, 감정, 사회에 속한 일원임을 자각하는 것 등을 작품에 녹여 아주 개인적이지만 관객의 공감을 얻어내는 작업을 이어가고 있다.
오랜 시 간을 거친 제 몫의 경험은 파장을 일으켜 흐름, 즉 작품이라는 결과를 형성하는데 이 과정 자체가 자신을 찾아가는 과정이라는 의미로 이해할 수 있다. 2018년 첫 개인전에서 작가는 속이 빈 짧은 철 육면체를 유닛으로 사용해 그것을 용접해 이어 붙인 작업을 선보였다. 작가가 표현한 대로 이 작은 철 조각은 일렁이는 형태로 더 큰 파장을 만들어나가는 것처럼 보인다. 작 업 <2793>에 쓰인 철 유닛에는 마치 녹음, 녹화 버튼 같은 빨간색이 칠해져 있다. 이 작품을 시작으로, 작가는 마치 녹화 버튼을 누르듯 작업을 이어가겠다는 의미를 담았다고 한다.
이 조그맣게 칠해진 빨간색은 이후 작가의 작품에 다양한 색을 만드는 파장의 시발점이 되는 데 이를테면 2019년 작품에서 크기가 달라진 유닛 하나하나에 과감한 채색을 입힌 시도를 들 수 있다. 유닛으로 이루어진 익명적 세계에 각각 개성을 부여하는 이 작업은 한편, 마감되지 않은 공산품 형태의 유닛을 나열함으로써 산업화 사회의 미감을 낯설게 보여준 미니멀리즘 작업에 대한 비평적 코멘트처럼 보이기도 한다. 분명한 것은 차가운 철 조각에서 추상성과 익명성 대신 생생한 구체성을 대비하고 있다는 점이다.
- 서준호 평론글 중에서
Artist Iruri continues to produce a wave-like rhythm by extending and connecting iron sculpture units, revealing form and emotion. Although it starts as if she is a single unit of her own iron sculpture, the standardized units gradually change and seem to acquire individuality, revealing a unique aesthetic form. In this way, the artist continues her work that is very personal but evokes empathy from the audience by incorporating her experiences, emotions, and awareness of being a part of society into her work.
The experiences acquired over a long period of time generate waves, forming a flow, which results in the creation of a work of art. This process can be understood as a journey towards finding oneself. In her first solo exhibition in 2018, the artist presented a work that welded and connected short hollow iron cuboids as units. As the artist expressed, these small iron sculptures appear to create larger waves in a rippling form. In the work <2793>, a red color, reminiscent of a record button, is painted on the iron units. Starting with this piece, the artist implies her intention to continue her work as if pressing a record button.
This tiny painted red color later serves as the starting point of the wave that creates various colors in the artist's subsequent works. For example, one can refer to her attempts in 2019, where she boldly colored each unit that varied in size. This work, which attributes individuality to each unit in an anonymous world, also appears as a critical comment on minimalist works that strangely show the aesthetics of industrial society by listing unfinished commodity-like units. What is clear is that it contrasts vivid concreteness instead of abstraction and anonymity from the cold iron sculpture.
2019 전북대학교 예술대학 미술학과 일반대학원 조소전공 석사수료
2017 전북대학교 예술대학 미술학과 조소전공 졸업

▪ 주요 개인전
2022. 11. PANG’s_ 발신인 없는 위문편지 (서학아트스페이스, 전주)
2022. 07. PANG’s_ 발신인 없는 위문편지 (도립미술관 서울관, 서울)
2021. 11. PANG :! (갤러리숨, 전주)
2021. 05. 한가지의 댓가, (래미안갤러리, 서울)
2019. 07. 한가지의 댓가, 선택정렬 (우진문화공간, 전주)
2018. 09. 한가지의 댓가, 파장(서학아트스페이스, 전주)

▪ 그룹전
2022. 10. 프리미어 아트서울 2022 (서울웨스틴 조선호텔, 서울)
2022. 08. 디오니x날맹이스튜디오 기획전 (디오니 전주본점, 전주)
2022. 05. 제 26회 전주 한지문화축제 (한국전통문화전당야외, 전주)
2022. 02. 청년그룹전 ’The젊은‘ (도립미술관서울관, 서울)
2021. 12. The젊은 ’다시시작하는중‘ (누벨백미술관, 전주)
2021. 07. ‘미술관에 핀 꽃‘ 기획전 (뜻밖의 미술관, 전주)
2020. 12. 제1회 청년독립예술주간[선] (선미촌, 전주)
2020. 01. 전주시 이동형 갤러리 ‘꽃심’ 초대전 (팔복예술공장, 전주)
2019. 09. ‘동행 2030‘ 초대전 (오로라 갤러리, 양산)
2019. 09. 서학아트스페이스 초대전 (서학아트스페이스, 전주)
2019. 08. 전북 나우아트페스티벌 (전북문화예술회관, 전주)
2019. 03. 보이는 감각전 (익산예술의 전당, 익산)

2019 MFA in Sculpture, Department of Art, Jeonbuk National University
2017 BFA in Sculpture, Department of Art, Jeonbuk National University

▪ Solo Exhibition
2022 PANG's_ Consolation Letter without Sender (Seohak Art Space, Jeonju)
2022 PANG's_ Consolation Letter without Sender (Seoul Museum of Art, Seoul)
2021 PANG :! (GallerySum, Jeonju)
2021 One Price, (Raemian Gallery, Seoul)
2019 One Price, Choice Arrangement (Woojin Cultural Space, Jeonju)
2018 One Price, Wavelength (Seohak Art Space, Jeonju)

▪ Group Exhibition
2023 START GAME (LUDC SEOUL, Seoul)
The Young Art Festa (Unexpected Art Museum, Jeonju)
2022 The Young Art Festa (Kyodong Museum of Art, Jeonju)
Premier Art Seoul 2022 (Seoul Westin Chosun Hotel, Seoul)
Jeonbuk Young Sculpture Exhibition (kbs Gallery, Jeonju)
Dionysi x Nalnae Studio Special Exhibition (Dioni Jeonju Main Store, Jeonju)
26th Jeonju Hanji Culture Festival (Outdoor, Jeonju, Korean Traditional Culture Center
Young Artist Group 'The Young' (Seoul Museum of Art, Seoul)
2021 The Young 'Starting Again' (Nubel White Museum of Art, Jeonju)
Special exhibition of "Flowers in Art Museum" (Unexpected Art Museum, Jeonju)
An invitation exhibition for planning four people at Nalnae Studio (Seohak Art Space, Jeonju)
2020 1st Youth Independent Arts Week [Sun] (Sunmi Village, Jeonju)
Invitation exhibition of "Flower Heart" at Lee Dong-hyung Gallery in Jeonju (Flower Heart Gallery, Jeonju)
2019 Invitation Exhibition of 'Companion 2030' (Aurora Gallery, Yangsan)
Invitation to Seohak Art Space (Seohak Art Space, Jeonju)
Jeonbuk Now Art Festival (Jeonbuk Culture and Arts Center, Jeonju)
Visible Sensory Exhibition (Iksan Arts Center, Iksan)
2018 Young 'Color_obsession' (Woojin Cultural Space, Jeonju)
Company x Artist Art Collaboration Project (Lotte Department Store, Jeonju)
Asif & Hidden Artist Festival (Dongdaemun Design Plaza, Seoul)
5th Korea-China Cultural Exchange Exhibition (Kyodong Art Museum, Jeonju)
10 exhibitions by foreign organizations

Lee Ruri/이루리

ART WORK EXPLANATION/작품설명
시간의 흐름에 따라 많은 것들을 경험하며 자신을 채워간다. 반복적 경험들은 파장을 일으켜 하나의 흐름을 형성해간다. 우리는 파장을 통해 자신을 찾아가는 과정을 경험하며 수많은 대가들은 의식세계에 남기도 무의식에 자연스럽게 남아 나를 형성 시킬 것이다. 나의 정신을 흐트려 놓음으로써 지나간 시간의 흐름을 돌아보게 만든다. 단순한 조각품을 보여주는 것을 벗어나 작품을 하는 과정을 통하여 나는 누구인가를 탐구해본다. 똑같은 직사각형 형태의 반복적인 움직임과 그것들을 잡고 있는 배경의 흐름이 제일 큰 주제이다. 규칙적인 반복 속 흐름을 줌으로써 반복의 질서를 해체시키고 또 다른 조화를 이루어내며 무시간적인 시간성을 표현하고 있다. 두가지의 작품속에는 빨간색의 색이 칠해져 있다, 이것은 녹화가 시작될 때 켜지는 빨간점으로 보일 수 있다. 앞으로 나의 행보를 남들에게 보임으로써 나를 시작하는 의미와 동시에 타인들에게 내 자신이 녹화가 되고 있음을 의미한다.
As time passes, we accumulate experiences and fill ourselves. Repetitive experiences create waves, forming a flow. Through these waves, we undergo a process of self-discovery, and countless consequences will remain in our conscious world and unconsciously shape us. By disorienting my psyche, I am made to reflect on the flow of elapsed time. Beyond just showcasing simple sculptures, I explore who I am through the process of creating works. The repeated movements of identical rectangular shapes and the flow of the background that holds them constitute the central theme. By instilling flow into regular repetitions, I dismantle the order of repetition, create a different harmony, and express a timeless temporality. In both works, the color red is painted, which could be seen as the red dot that lights up when recording starts. By showing my future steps to others, it signifies both the commencement of myself and that my own being is being recorded for others.
아티스트
정보
확인하기